söndag 30 september 2012

Koala-cuddle

Vi har varit och klappat klappat kängurur och gosat med koalor ! Zooet hette Lone Pine och hade en jättestor inhägnad där man kunde få lite närkontakt, typ som på Kolmården fast med kängurur och strutsar istället för apatiska getter. Men eftersom vi  inte hade köpt någon kängurumat att bjussa på så de brydde sig inte särskilt mycket om oss, men klappning blev det !

Klapp klapp, typ som gigantiska kaniner.

Social struts. 


Jag gosade också ! Var, vilket också syns på mitt flin på alla foton, lätt överlycklig.

Linn uppskattade också vår zoo-utflykt
Best day ever.

måndag 24 september 2012

Melbourne i bilder

Har ju faktiskt lite fler bilder som känns blögg-worthy att slänga upp.


Notera att det är tre koppar på bordet, Emilia och jag har nämligen som mission att lära oss dricka  kaffe under tiden vi är här. Vuxenpoäng och sådant. Det är sådär. Latte funkar.

I en galleria i Melbourne har man "byggt in" den gamla centralstationen.

Alla ni som känner mig, kommer ni ihåg när jag klädde ut mig till Dame Edna på halloween och ingen visste vem det var utan trodde att jag var en random tant av något slag, här vet ALLA vem hen är. Hon är så poppis att hon finns till extrapris.

Snygg-Linn igen, även när hon är lite sliten och jetlaggad så levererar hon.

Tändvätskeflaska-vatten och vårt andra rum i Melburrn med tillhörande pakistans man som trodde vi var "family of Hitler" (tyskar)

Fint gigantiskt träd som Linn blev smått förälskad i. Ville att man skulle ta en massa kort och grejer. Get a room liksom.

Hm... Har helt glömt bort vad det här stället hette, men var iallafall ett minnesmonumet över alla Australiensare som  gått bort under krig de medverkat i å Australiens vägnar

Såhär såg det ut utanför vår dörr på hostelet. Notera avsaknaden av fönster i hålet i väggen.


Call me Al

Då har man provat på både uteliv och bad här i Brisbane (Brisbnnn, ska det visst uttalas, inte Brisbäjn). Det är varmt och gött, 28 grader cirkus. Det finns ingen strand här vid själva staden, den ligger ungefär en timmes bilfärd bort, men de har en konstgjord badstrand med tillhörande sjöliknande pool som är helt okej för lite nedkylning tillsvidare.

Såhär såg det ut ifrån platsen jag låg på


I fredags tog vi oss en liten färd uti nattlivet, mycket trevligt !

 På det här stället träffade vi ett gäng killar som pluggade till dataspelsanimatörer, det ni. Den skäggige i gänget hade en (felstavad) tatuering, ungefär "Jag alskar dig javla hora" som en av hans svenska polare övertalat honom att gadda in forever på armen. Najs.

Sedan blev det en tågfärd till the Valley, partyområdet i staden tydligen. Här sitter vi till Linns stora glädje med Al, en småstörig kille som var gift med en sydkorean (tydligen inte hittad online som jag lite opassande skämtade om vilket skapade aningens dålig stämning men hey, det var faktiskt han som började). Iallafall, eftersom att han var gift så brydde han sig inte ett skit om vad han gjorde längre och visade oss därför pungen. För det är tydligen det man gör when you dont give a shit. Eftersom Emilia skakade hans hand blev hon ballhands för resten av kvällen, helt logiskt.


Hans posande polare Mitch hängde också på, även efter att Al övergett oss för att fara hem till frugan (för det finns ju gränser för hur lite shit man kan give liksom). Men det gjorde inget, Mitch var väldigt trevlig.

"Nu tränger vi ihop oss så att alla kommer med"

Snygg-Linn ute i vimlet. Kan ju säga att raggpotentialen var stor, de var som hyenor över as. Fast  positivt.
You get the picture.

Nähej, kanske dags att dra sig hemåt... (Retuscherad för allas trevnad)

...men än var inte kvällen över ! Vi sprang nämligen på Mr Bigfoot i McDonaldskön



Tokig kille. Och sen var kvällen faktiskt över på riktigt. 

Jaha nähe, det var väl allt för den här gången. Hej hopp gummisnopp.


torsdag 20 september 2012

Hej Brisbane !



Vi drog, det var för kallt, så efter en liten nätt resa på 24 timmar är vi nu i Brisbane ! Och här är det varmt !


Jag införskaffade en mysig nackkudde, det kan ju lätt kännas lite stelt annars när man reser länge.

Vi for förbi mil efter mil av torra beigea landskap, jag såg fyra kängurur, på mycket mycket långt avstånd, direkt efter att vi farit förbi kändes det som att jag inbillat mig och nu vet jag inte riktigt, kanske ar det bara önsketänkande. Stannade på diverse trucker-hak. Folk var tjocka och det luktade frityr. Nej, jag är för trött för att skriva mer känner jag, uppdaterar när jag har något intressantare att komma med.
Hej !

Äntligen har min mun hittat hem

måndag 17 september 2012

Lite pics !

Orkar inte skriva idag, så nu blir det bilder som skulle varit med i förra inlägget istället !

Måltid på lokal restaurang ! Emilia blir så exalterad att hon inte kan se rakt.

Härligt att alla är så laid back.
Häng på krog med tillhörande våldshångeltrapp och laid backa gäster.
Schkåll ! 

Bara cigg, inga konstigheter. Återigen kan Emilias blick inte dölja hennes excitement .

Natt natt ! 

Första måltiden i hostellets matsal

Mums mums


Andra måltiden och gissa vad det är.. .... KÄNGURU !! REAL, NO FAKE !!!
...smakade helt okej. Lite segt.

Stadspromenix. Tyckte att detta blev ett så fint kort på Linn. Synd bara att hennes groteska  mastodonthänder disraherar en aning.

Walking...

Det var allt för idag ! Hej ! 

lördag 15 september 2012

Det är skönt att sova i Melbourne


Nu har vi sovit in oss lite i landet. Vårt hostel är helt okej, typ så som man tänker sig att hostel är, massvis ungt folk, spartanskt inrett och delad toalett. Gratis wi-fi, dock enbart på receptionsvåningen, inte på rummen, men men. Det blir ett foto-fritt inlägg, glömde kamerakabeln på rummet som ligger på 4:e våningen. Orka, som kidsen säger.

Vår ankomstdag spenderade vi på hostellet med att äta en bit obehaglig mat, min wrap var fylld med en sörja som hade alltför mycket gemensamt med såkallade manliga kroppsvätskor för att jag skulle finna den aptitlig,  samt sova några timmar. Vi fick en pojkvasker-roomie i vårt 4-bädds rum, Jan från Tyskland som precis tagit studenten och reste runt lite i landet, dock utan att jobba, rich bitch som han säkerligen var. Sedan tog vi en promenix i staden, provade en bit mat på en av de lokala restaurangerna, tog en flaska vin på någon fancy bar och avslutade kvällen med en flarra till på hostellets egna bar; The Velvet Underground. Helt okej, men var lite snålt med velvet.
Sedan sov vi tolv timmar. Woop woop. Vår roommate hade övergett oss under natten så eget rum, jaa. Följande dag besökte vi den lokala mataffären, lagade lite mat i hostellets gemensamma kök och... inte mycket mer än så faktiskt.
Jag äääälskar att gå i mataffärer utomlands, finns alltid så mycket härligt att förundras över, skulle kunna gå i timmar.

Igår blev det inte många knop gjorda överlag. Vi gick och lade oss skapligt, tänkte försöka att vända till dygnet lite. Misslyckades dock fatalt. Efter någon timme hörde jag Emilia viskande fråga om någon var vaken, varpå både jag och Linn svarade. Natten spenderades med att leka 20 frågor, vi somnade väl runt 6 och gick upp för att äta frulle och byta rum halv nio.

Så, vad har vi lärt oss av våra upplevelser so far... Alla är väldigt laid back (hissen lade av men ingen satte upp skyltar om hur man skulle ta ner sig istället, men var inget konstigt alls med det) man visar stor vänlighet mot främlingar (blev praktiskt taget våldshånglad av någon jag mötte i en trapp) och hydration is the key (visdomsord en förfriskad man som bjöd oss på vatten i en kiosk delade med sig av).
Åh, Emilia och Linn uppskattar också att de har helt vanliga cigg, inga krusiduller, för den nätta summan av ca 100 kr paketet. Och Linn tror att enhörningar är faktiska existerande djur ("Ett djur på bokstaven E ? Jamen sånadär med horn i pannan !")
Över och ut

torsdag 13 september 2012

Mellanlandning i Hongkong

Jag passar på att surfa lite på det gratis wifi som generöst finns att tillgå här på flygplatsen i Kina-land. Vi har haft det ganska skoj än så länge, lägger upp lite bilder så att ni får en uppfattning av hur vår dag har artat sig än så länge.



Dagen påbörjades med lite kvarglömt bubbel, tackar Karin, den took the edge off så att säga


Packade och klara !

Såhär ser Linns stjärt ut när hon lägger upp bagaget på bandet.
 

 
Jag råkade zooma en anings när jag skulle fotografera alla som satt bakom oss för att se vart Línn var (eftersom hon fick en alldeles egen speciell plats någon annanstans)
Sisådär ! Så mycket folk var det på det planet ! De verkade uppskatta att bli föverigade av min kamera.
 
Och här är en sådan där unik utsiktsbild, här även med tillhörande okänd passagerarkamrat.
 

Såhär ser jag ut när jag flyger någonstans ovanför England...
 
...och sen var det matdags i London på första mellanlandningen, självklart blev det fish n chips. Se så världsvant Linn hanterar fisken med handen
 
Det gigantiska planet som förde oss vidare
 

Jag vet, det syns inte men det var verkligen STORT...
 
...och det hade skärmar i stolarna ! Med tv-spel !! Best flygplan everrr.
 
Sen skulle det ätas igen. Mums.
 

Mitt och Linns yatzy-game
 
Sen var vi framme, och se där, krubbdags igen. Emilia klarade knappt av att få ner den enorma portionen potatis.
 
Själv provade jag på något nytt så att säga. Gissa maten.
 
 
Flygplatsen var minst sagt hi-tech, på vissa platser var till och med tyngdlagen satt ur spel.
 
Nähej, nu ska vi röra oss vidare, snart är det dags för den sista lilla flygturen på cirkus 10 timmar. Så...
Peace out !