söndag 30 december 2012

Great Ocean Road





Nu har vi varit i Melbourne några dagar, landat lite och till och med varit ute på en turisttripp; Great Ocean Road. 60 mil havsutsikt på en dag, det ni ! Det var vackert. Låt mig berätta om det för er i bilder (och lite text).

Vi for iväg vid 7 på morgonen, det tidigaste vi varit uppe på jag vet inte hur länge. Pigga och  alerta, inte alls stirriga, nyvakna eller halvt döda. Vi hade inte riktigt koll på hur långt vi faktiskt skulle åka så blev lite överraskade när guiden informerade om att vi skulle fara 60 mil och att hela trippen tog ungefär 14 timmar. Häpp.

Första stoppet ! Linn står och skymmer lite av utsikten som bevis på att vi faktiskt var där och inte bara har googlat fram bilder för att verka beresta och sånt. 

Jag var också med ! Hej !

Vi gick ner en sväng för att känna på vattnet. Det var blött. 
Regnskog ! Tänk va, riktig regnskog. Det spatserar man inte i varje dag.

Det fanns en hel del träd där...

...vilket dendrofil-Linn självklart uppskattade. Stackars träd, helt försvarslösa inför hennes tafs-attacker. 
Sen bad jag Linn ta ett kort på mig, ni vet, som bevis, men bad henne att vända på kameran och då blev kortet såhär. Inte så bra, så då blev jag lite irriterad och bad henne ta ett kort till...


...vilket inte heller blev någon höjdare. Då sa jag att hon inte behövde ha med  mig i helfrigur varpå hon informerade mig om att det är så det blir minsann om man vill ta kort på höjden varpå jag informerade henne om att man faktiskt kan gå lite närmare och på så vis inte få med underkroppen och att det var lite av ett "du simmar ur bild"-dilemma varpå hon sa "va faaaan" och vi gick vidare istället.

Linn inuti ett träd. Jupp.

Jag i djungel ! Det gick bättre den här gången, horisontellt hållen kamera som gör det antar jag.

Sen blev det lite mer windy.

Vackert. Vi avnjöt en aningens för dyr latte efter den minst sagt sparsmakade "barbeque"lunchen som ingick i trippen. Bestod av två stekta korvar, sallad och potatissallad. Yum yum. 

Vilda koalor ! Notera alla människor nedanför som försöker få en vettig bild. 
Här är de. Tre stycken faktiskt, två hanar som fajtas om en hona, brölade och höll på. Fun fact, vi for förbi små skogar av döda eucalyptus-träd vars löv koalorna ätit upp, vilket i sin tur dödade dem. Koalor, ulliga gulliga trädmördare.

Några av "De tolv apostlarna".

Jag var där ! Linn också, men det får ni helt enkelt ta mitt ord på.

Det var vackert.


Här var det också vackert.

Massor fölk som tar sig en titt, dock var det lite blåsigt och att bada rekommenderades icke på grund av det strömmiga vattnet. Men inte desto mindre tjusigt.

Jag hade vid det här laget fått lite mersmak på att vara med i bilderna jag också så tog varje tillfälle i akt när Linn höll i kameran. 

Sen klättrade jag in i en grotta. Det var kallt, fuktigt och slemmiga väggar. Men spännande ! 

Typ såhär såg det ut på lite håll.

Såhär såg det ut i motljus.

"We come in peace". Fniss.fniss

Fuktiga väggar som formats av vatten och salt.

Sen kom det någon snubbe och frågade om jag ville att han tog ett kort på mig. Jag sa ja. Bevis ! 

Självklart var det lite andra stopp och fler utsiktsbilder men tror inte att det är så intressant för omvärlden så spar dem. Det utspelade sig ett väldigt intressant relations-drama under hela resan som underhöll oss på bussen. En smått störig asiatisk tjej som reste med en smått töntig fransk chipstuttig man fattade intresse för en ny zeländsk (?) kille som reste med sina killkompisar. Hon började därför att hänga med killgänget istället och fransmannnen mer eller mindre tagged along lite i bakgrunden, några gånger kom dom ifrån varandra varpå fransmannen ängsligt spanade vid bussen i väntan på att de skulle återvända. När killgänget senare lämnade bussen (efter att hon praktiskt taget tvingat på dem hennes nummer och e-mail och fått dem att lova att höra av sig när de var i Sydney) så blev det annat ljud i skällan då hon ville gå och handla men chipsfransosen ville gå direkt hem utan att passera gå. "Men snäääälla, jag vill inte gå ensaaaaaam, halllåååååååå". Stackars fransosen, han hade försökt att tjusa med sina skämt om att slänga ut de chokladfyllda croissanter han skulle bjuda henne på genom fönstret och genom att lägga armen lite diskret bakom hennes nacke, så kommer det en ny zeländare som stjäl hela showen enbart genom att dyka upp. 

Här har ni dem, störig asiat och ny zeländaren.
Där är en väldigt dålig bild på fransosen, som sitter bredvid asiattjejen. Ja, han var tunnhårig också. Stackarn.
Det var det for now !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar